Alt Berguedà

El Comabona

Imatges relacionades
Comabona
Comabona Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

mapa comabona
mapa comabona Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

La ruta s’inicia a uns 500 metres més amunt del Coll de la Bauma (Gisclareny), en un trencant que hi ha en un revolt molt rodó. La ruta s’inicia en aquest trencant a la dreta, on hi ha una cadena. Seguiu aquest camí uns tres-cents metres, fins al Serrat, on us desviareu cap a l’esquerra per un corriol que marxa pel mig d’un bosc on predomina el pi. El camí s’enfila fent ziga-zagues amb unes espectaculars vistes de la serra d’Ensija i del Pedraforca al darrera. Després de caminar una quart d’hora i d’haver recorregut un quilòmetre arribareu a la Pleta de l’Olla. En aquest punt cal que prengueu el corriol de la dreta.

Continareu pujant pel mig del bosc alternant les ziga-zagues en els llocs de més pendent amb algun flanqueig en les zones més suaus. A mida que aneu pujant el bosc predominant de pi s’alterna amb ginebres, boixos, ... fins que arribeu a una esplanada sense vegetació. En aquest punt caldrà que us desvieu cap a l’esquerra, passant per les restes d’una antiga cabana de pastors. Passada aquesta clariana, el corriol se’n va cap a l’esquerra. Com a referència per recuperar el camí hi ha un enorme pi mort. A partir d’aquí el camí va pujant fent ziga-zagues, arribant a una zona on la vegetació és més esclarissada  i s’assoleix la carena pel cap del Grauet, altrament dit pas de la Cabra . Les vistes cap a l’altra costat són igualment espectaculars: la serra de la Moixa, de la Muga, la vall de Monnell, el Moixeró, el Puigllançada,...

El camí continua per l’esquerra i en diagonal, baixant suaument per tornar a pujar de seguida i arribar a la pleta de la Guilla on, sovint, s’hi poden trobar ramats d’isards i els voltors planejant per sobre.

A partir d’aquest punt les marques de pintura s’alternen amb fites de pedra. El camí és més rocallós. Anireu flanquejant, primer en direcció oest, per anar tombant cap al nord. Es voreja el Puig Terrers deixant-lo sempre a la vostra dreta.

Finalment, s’arriba al coll dels Terrers on s’enllaça amb el GR 150 que haureu d’agafar cap a l’esquerra per tornar-lo a deixar al cap d’uns cent metres, passada una roca que deixem a l’esquerra, des d’on us enfilareu al Comabona per les crestes de la dreta.

A partir d’aquí es comença a baixar en direcció sud fins a enllaçar novament amb el GR 150 que caldrà seguir cap a l’esquerra fins que, una vegada arribeu al clot de la Comabona  començareu a baixar pel mig de l’enclotada, per un corriol poc fressat que va fent ziga-zagues. Cal fer atenció a les marques per no perdre el traçat més recomanable. En un moment donat, travessareu el torrent del Comabona i el resseguireu deixant-lo sempre a la vostra dreta fins a arribar a l’ampla pista que, seguint-la per l’esquerra us portarà novament al punt de sortida i final d’aquest itinerari.

Població Gisclareny
Altitud 2.554 m.
Itineraris senyalitzat amb marques blanques i verdes (SL)
Cartografia Cadí-Pedraforca, Ed. Alpina, 1:25.000
Dificultat Mitjana
Punt d'inici a 500 m. del Coll de la Bauma (Gisclareny)