Alt Berguedà

Volta la Figuerassa

Imatges relacionades
Santuari de Corbera
Santuari de Corbera Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

Barraca pedra en sec Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

avis
avis Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

Descripció

La ruta s’inicia al coll de Santa Magdalena de Berga. Des d’aquí cal seguir les marques de la xarxa de camins del Berguedà (rectangle de color groc) en direcció al castell de Sant Ferran, que voregem per la part nord.

El castell de Sant Ferran, d’origen medieval i que va tenir una gran importància especialment durant les guerres carlines, ara mateix comprèn diversos habitatges en el seu interior. En podeu trobar informació detallada en aquest enllaç.

Just en el castell agafarem un corriol a mà dreta que ens conduirà fins a la carretera asfaltada coneguda com la Drecera de Queralt. L’agafarem cap a la dreta, amunt.

Just al davant es veu un descampat amb restes d’una edificació. És tot el que queda de cal Patata, una important fàbrica tèxtil que va ser cremada durant la Guerra Civil, en la retirada de 1939. Hi ha documents des de 1632 que parlen de l’existència d’una serradora de fusta abans de la construcció de la fàbrica.

Seguint per la drecera de Queralt, el següent edifici que trobareu és la fàbrica del Franquesa. Actualment són habitatges mig abandonats. Va ser una fàbrica tèxtil des del 1881 fins al seu abandonament com a indústria durant la Guerra Civil.

Una mica més amunt, veureu una mena de pont que va ser l’aqüeducte i el salt d’aigua per a la fàbrica Lluís Ne. El solar buit de la dreta de la carretera constitueix part de l’emplaçament de la fàbrica, tot i que en el seu dia va ser un edifici molt més gran que arribava més enllà de l’aqüeducte. A sota, es veu la presa de la fàbrica del Franquesa. Aquesta fàbrica, que fou construïda a la segona meitat del segle XIX, va funcionar com a fàbrica tèxtil fins que també va ser cremada durant la Guerra Civil. Finalment va ser demolida el 1986 per perill d’enfonsament. L’actual aparcament del restaurant Cal Nen ocupa el lloc de l’antiga bassa de la fàbrica.

Ben aviat veureu l’antiga fàbrica del Garrigà, un edifici imponent, mig en ruïnes, a l’altre costat de la Riera. Va ser construïda a finals del segle XIX com a fàbrica tèxtil i cremada com tantes altres indústries el 1939, però va ser restaurada i va seguir funcionant fins al 1950. La casa de sota és el molí del Baró, actualment habitatge però antigament molí de farina que es menciona des del 1791.

Cent metres més endavant de l’antic restaurant Sant Marc, hi ha un camí a la dreta que porta a unes ruïnes, és el molí del Guix del qual encara es veu la sortida d’aigua. Va quedar inactiu amb la construcció del Garrigà, ja que la fàbrica va construir un nou canal que el va deixar sense aigua. Era un molí de ciment i guix.

Finalment arribareu a la carretera de Queralt i veureu l’últim edifici de la riera que va ser el molí del Bofarull, avui Hostal del Guiu. Des de finals del segle XIX, va treballar com a molí de ciment i petita central elèctrica fins que va ser reformat com a hostal el 1949. Des de la carretera encara es veu el canal i la resclosa.

Seguim per la carretera fins a la Font Negra, acollidora zona de pícnic molt ben equipada.

En arribar al final de la zona de pícnic cal creuar la carretera per agafar un corriol que marxa cap a la dreta.

De seguida, també a mà dreta, trobarem una construcció de pedra en sec força interessant i molt ben conservada. Segons sembla, cal relacionar-la amb una mina de pedra i un parell de forns de calç que hi havia en aquest indret a principis del segle XX. L'estil podríem dir que té una retirada amb el modernisme típic d'aquesta època, tot i que a una dimensió molt reduïda. En destaca la forma interior de la coberta. Seguim pujant i creuem la carretera per començar a trobar indicis d’un antic camí de ferradura que s’anirà fent cada vegada més evident, especialment quan creuem la carretera que porta als Rasos de Peguera per darrera vegada –la creuem quatre vegades en total-. A partir d’aquest punt, el camí transcorre per un bosc de pins, ara més esclarissat, ara més espès, fins a trobar una bifurcació que ens permetria arribar directament al coll de l’Oreller si seguíssim el camí de la dreta. Nosaltres seguirem recte fins a arribar als plans de Corbera i al santuari que ens queda just al davant.

El santuari de Corbera es troba documentat des de la baixa edat mitjana, tot i que la construcció que podeu visitar avui dia data del darrer quart del segle XVII, amb alguns retocs posteriors, del segle XVIII.

Des d’aquesta cruïlla la ruta continua pel costat de la font, seguint per la pista que ens portarà en poca estona fins al coll de l’Oreller, ara seguint les marques del GR 107 – Camí dels Bons Homes.

Des del coll de l’Oreller, si agafem el camí de la dreta marcat com a PR-C73, podem accedir al serrat de la Figuerassa. Des dels dos miradors ubicats al cim, les vistes són espectaculars. Val la pena arribar-hi, ja que això només allarga la ruta mitja horeta, aproximadament, i les vistes s’ho mereixen.

Un cop retornats al coll, cal seguir per la pista que marxa cap al nord per l’esquerra i que al cap de ben poc caldrà deixar per agafar un camí a mà dreta que ens portaria fins a la Casanova de les Garrigues seguint una variant del Camí dels Bons Homes. Nosaltres, però, no hi arribarem sinó que al cap d’uns metres agafarem un corriol a mà dreta que baixa pel mig d’un bosc de pins esclarissats (a partir d’aquí fins al final de la ruta cal seguir les marques grogues) fins a la zona de pícnic de la Plana Rodona.

Just quan haguem passat les barbacoes d’aquesta zona de pícnic cal agafar un corriol a mà esquerra que s’endinsa en una fageda fent ziga-zagues fins a trobar la pista que ens portarà a la zona de la collada Alta.

Seguim baixant per la pista principal uns metres però ben aviat la deixarem per prendre un antic camí de ferradura a mà esquerra que ens portarà fins a trobar la carretera asfaltada a prop de Vilaformiu. Un cop aquí, només cal seguir endavant fins a trobar l’antiga carretera de Cerca a Berga i seguir-la cap a la dreta fins al coll de Santa Magdalena, punt final de la ruta.

Distància 11,750 Km
Número de ruta 42
Població Berga
Desnivell acumulat 905 metres
Punt d'inici Coll de Santa Magdalena. Davant restaurant la Cabana
Zona Figuerassa
Temps aproximat 3 h 30 min.
Senyalització Marques grogues des del coll de Santa Magdalena fins als plans de Corbera; vermelles i blanques (GR 107) des d’aquí fins a tocar de la Plana Rodona; i marques grogues des de la Plana Rodona fins al coll de Santa Magdalena)
Aparcament Aparcament del Coll de Santa Magdalena
Bibliografia Oficis i feines que marquen una època. Agrupament Baixa Ribera Salada. Catalunya Romànica, volum XII, El Berguedà
Punt de final Coll de Santa Magdalena
Introducció El serrat de la Figuerassa és un dels miradors més espectaculars del Berguedà. Amb aquesta excursió us proposem donar la volta aquest serrat per la seva base, seguint antics camins. Ara bé, si us ve de gust, des del coll de l’Oreller podeu accedir al cim de la serra i gaudir d’una de les millors panoràmiques que us pot oferir aquesta comarca.
Altitud màxima 1.441 metres
Cartografia El Berguedà 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya. Berga 1:25.000. Institut Cartogràfic de Catalunya. Rasos de Peguera – Serra d’Ensija 1:25.000. Editorial Alpina
Recomanacions Des del coll de l’Oreller es pot pujar a la Figuerassa, seguint el PR-C73 i gaudir d’unes esplèndides vistes. Anar i tornar allarga la ruta mitja hora, aproximadament.
Observacions El Consorci de Turisme de l'Alt Berguedà no es responsabilitza dels accidents o danys que puguin patir els usuaris durant la realització d' aquesta ruta així com tampoc de les deficiències de senyalització que, ocasionalment, hi puguin haver