Alt Berguedà

Camí de la Vinya Vella

Imatges relacionades
mapa 22
mapa 22 Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

Pont de la Vila - Bagà
Pont de la Vila - Bagà Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

Sant Llorenç prop Bagà
Sant Llorenç prop Bagà Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

Des de la plaça, agafarem el carrer Major i el carrer del Mur fins davant de l’església de Sant Esteve. Des d’aquí agafarem la Baixada del Pont de la Vila que ens portarà fins al pont homònim. Creuem el pont i continuem fins trobar el carrer asfaltat que seguirem, amunt, en direcció a la piscifactoria i seguint sempre el curs del riu per la seva banda dreta. De fet, aquest camí, avui asfaltat, és el camí conegut com La Vinya Vella

Travessem un túnel i arribem a un trencall a mà esquerra que indica la font del Cabrit. Podem baixar-hi. Reprenem la ruta fins trobar un camí molt evident pocs metres més endavant, a mà esquerra, que agafarem, tot deixant el de la Vinya Vella que continua de recte per l’asfalt.

El camí va fent tombs, seguint les corbes de nivell, per anar mantenint l’alçada fins arribar a una pista que agafarem de recte fins arribar al monestir de Sant Llorenç.

El monestir, restaurat recentment, és un dels conjunts arquitectònics més interessants del Berguedà. Es pot visitar de forma guiada tots els caps de setmana i festius d’11 a 14 hores.

La ruta continua per l’antic camí que pujava al monestir on encara es poden veure restes d’un molí i d’un escairador de blat de moro amagats enmig de la malesa.

Baixem fins a la carretera, travessem el Bastareny per sobre el pont i arribem al barri de Terradelles. Creuem el barri pel carrer principal per anar a trobar l’antic camí ral de Guardiola a Bagà que seguirem fins retornar a la vila de Bagà.

Sant Llorenç

La primera comunitat monàstica que hi va haver a l’indret conegut com a Sant Llorenç prop Bagà estava formada per eremites que van ocupar les coves i els abrics naturals del cingle. Molt a prop hi van edificar una petita església, datada pels historiadors cap als segles VI o VII, de la qual es conserven algunes restes. L’església que ha arribat als nostres dies, de tres naus, es va realitzar en diverses fases a partir del segle X, quan es van establir al lloc els monjos de l’ordre benedictí. Al segle XI es va construir un claustre, a l’entorn del qual es van organitzar les dependències monacals, com ara l’hospital, el refetor i la casa de l’abat, i també es van afegir les absidioles que encapçalaven per l’oest les naus laterals. Al segle XII es va bastir una tribuna a la meitat de ponent de la nau central del temple, l’espai sota la qual, després de rebaixar-ne el terra, va prendre l’aspecte de cripta.

El terratrèmol del 2 de febrer de 1428 va afectar greument les edificacions del monestir: per això,, al segle XVII, es va desmuntar el porxo sobre la qual s’havia construït el primitiu campanar i va desaparèixer la meitat oriental de l’església i la nau nord. En aquest mateix segle es va iniciar la restauració del conjunt, però l’església no en van recuperar el volum primitiu ni la riquesa espacial interior. La renovada església sorgida d’aquesta restauració, de la meitat d’altura que la primitiva, és la que es va conservar fins a finals del segle XX:

A finals del segle passat, la Diputació de Barcelona va iniciar la darrera restauració que ha culminat enguany i que ha permès recuperar el volum inicial de l’església i la contemplació de l’espai interior tal i com estava en el segle XV, presidit per la tribuna-cripta de la nau central.

Nucli històric de Bagà

Podem complementar la ruta amb un recorregut per l’interessant centre històric de la vila de Bagà. Aquest centre històric té la particularitat que no va créixer de forma desordenada sinó que va ser fruit d’una planificació urbanística prèvia feta pel Galceran IV de Pinós a mitjan segle XIII a redós del Palau dels Pinós i que va ser emmurallat en tot el seu contorn. Per això, en l’actualitat, tot i que ja no es conserva la muralla, sí que es manté un centre històric format per un conjunt de carrers i places quadriculats, perfectament estructurat i amb diversos espais i edificis de notable interès: la plaça Porxada, la plaça del Forment o la Portella en són alguns exemples.

Aquesta ruta es pot fer guiada, contractant els serveis de guiatge a l’oficina de turisme de Bagà o autoguiada a través d’uns fulletons que es lliuren des de la mateixa oficina.

Ruta recomanada per:

dinapat

hotel el blat

Distància 5,4 Km.
Número de ruta 22
Població Bagà
Desnivell acumulat 140 m.
Punt d'inici Plaça Porxada de Bagà.
Temps aproximat 1,5 h.
Senyalització marques grogues (xarxa de camins) i marques blanc i vermell (GR)
Aparcament Bagà
Bibliografia Catalunya Romànica volum XII: El Berguedà.
Punt de final Plaça Porxada de Bagà
Altitud màxima 787 m.
Cartografia El Berguedà 1:50.000, ICC. Moixeró-La Tosa, 1:25.000, Editorial Alpina.
Recomanacions Per la vostra seguretat, equipeu-vos amb la roba i el calçat adequat, porteu aigua i menjar i protegiu-vos del sol i la calor a l'estiu i del fred i la neu a l'hivern. Per ajudar-nos a mantenir el medi i els camins, camineu pels senders abalisats, respecteu l'entorn, emporteu-vos les deixalles i, si detecteu alguna deficiència de senyalització i manteniment, us agrairem que ens ho comuniqueu.

A peu

Documentació adjunta

Cultura

Centra els elements al mapa