Alt Berguedà

Sant Jaume de Frontanyà PR-C 51

Imatges relacionades
Sant Jaume
Sant Jaume Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

avis
avis Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

Es tracta d'una ruta poc freqüentada que destaca sobretot pel seu paisatge i la varietat de vegetació. Transcorre principalment per extenses zones de bosc de pi; a la cara sud hi ha roures i alzines i faigs a la cara nord. Només té un inconvenient: no té cap punt d'aigua fiable en tota la ruta. Cal ser previsors i portar aigua suficient per a tot el trajecte.

Cal remarcar que, ja sigui abans de començar la ruta o després de fer-la, val la pena entrar a l'església de Sant Jaume de Frontanya, un exemple excepcional d'arquitectura romànica. La clau és a la fonda Marxandó, davant mateix de l'església.

Descripció

La ruta comença a pujar fins a trobar un petit desviament (senyalitzat amb pal indicador) que us portarà a la creu del pla de les Forques. Val la pena pujar-hi per gaudir de les vistes, tant del poble com de les muntanyes del voltant. Ofereix extenses panoràmiques cap al Baix Berguedà i al Lluçanès. Retorneu fins al desviament per continuar la ruta fins a la carena transversal. Arribeu a un punt on la carena s'eixampla, convertint-se en una àmplia avinguda herbrada que creua el bosc: és el pla de la Lleona, on hi ha un inconfusible pi monumental plantat enmig del camí.

Comenceu a baixar cap al coll de la Creu Melosa. Des d'aquest punt, si esteu faltats d'aigua, podeu arribar fins a la font dels Coms. Cal baixar per la pista cap a l'esquerra. Ben aviat trobareu les marques del GR 4 i la font a prop d'una cruïlla de pistes. No us heu de fiar d'aquesta font, ja que en moltes èpoques de l'any està seca. Des d'aquí, si ja esteu cansats, podeu seguir les marques vermelles i blanques cap avall per retornar a Sant Jaume de Frontanyà en poc més d'una hora.

Pels que continueu la ruta, cal retornar fins al coll de la Creu Melosa on trobareu el camí que baixa cap al nord. La fageda és encantadora; baixeu sense presses i gaudiu-ne.

En arribar a una cruïlla de pistes, el camí senyalitzat va cap a la dreta. Si en teniu ganes i us resten forces, podeu apropar-vos fins a les restes de la casa de la Qüestió. Cal prendre la pista de l'esquerra i fer uns 500 metres de camí de pujada; després s'aplana. Aquí hi ha una torre elèctrica a la dreta, a peu de pista. Amb la torre a la vostra esquena, veureu un camí que puja cap a l'esquerra a un llom. Darrere el llom, hi ha les ruïnes de la casa de la Qüestió. És un lloc molt tranquil per descansar i admirar la baixada feta.

Es retorna cap al camí senyalitzat i haureu de continuar caminant fins que arribeu a la carretera. Abans d'arribar-hi el camí creua un torrent on hi ha un tub de font, és probable que estigui seca, sobretot a l'estiu. Arribant al coll de la Batallola, a l'esquerra baixant, veureu les ruïnes de l'antiga casa del mateix nom. Només queden restes de parets.

A partir d'aquí toca caminar un tros de carretera. És el preu que cal pagar per comunicar pobles de muntanya. És poca estona i gairebé tot de cara avall.

En el proper coll, el camí gira a la dreta per baixar per l'antic sender. Ara que estem a la recta final i és tot baixada, mireu el camí. És net i desbrossat, però no pel pas de la gent. De tant en tant, veureu fulles i terra atrapades darrere de petits obstacles. Han estat arrossegats per l'aigua de la pluja que és l'encarregada de mantenir el camí net i transitable.

Aquí trobareu altres itineraris propers

Ruta recomanada per:

Distància 9 Km.
Número de ruta 11
Punt d'inici Davant l'església de Sant Jaume de Frontanyà
Zona Sant Jaume de Frontanyà
Temps aproximat 3 h.
Senyalització Marques grogues i blanques en tota la ruta
Bibliografia Catalunya Romànica, volum XII, El Berguedà.
Punt de final Davant l'església de Sant Jaume de Frontanyà
Altitud màxima 1380 m.
Cartografia El Berguedà 1:50.000 de l'institut cartogràfic de Catalunya. /vcMontgrony - Fonts del Llobregat 1:25.000 de l'Editorial Alpina.
Observacions El Consorci de Turisme de l'Alt Berguedà no es responsabilitza dels accidents o danys que puguin patir els usuaris durant la realització d' aquesta ruta així com tampoc de les deficiències de senyalització que, ocasionalment, hi puguin haver
Població Sant Jaume de Frontanyà

A peu

Documentació adjunta

Cultura

Natura

Centra els elements al mapa