Alt Berguedà

De Borredà a Sant Sadurni de Rotgers

Imatges relacionades
De Borredà a Rotgers
De Borredà a Rotgers Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

Basses del Pujot
Basses del Pujot Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

Rotgers
Rotgers Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

avis
avis Obrir imatge en nova pestanya (per imprimir)

Sant Sadurní de Rotgers és una de les esglésies romàniques més emblemàtiques de la comarca i recentment ha estat restaurada amb gran encert. Aquesta ruta segueix l’antic camí de Borredà a la vall on està enclavada aquesta església. Per la seva antiguitat, aquest camí té un elevat interès propi; la tornada es fa per pistes i camins més moderns, envoltats del típic bosc d'aquesta zona.

Descripció

La ruta comença a la plaça Major de Borredà. Abans o després de fer la ruta, val la pena donar una volta pel nucli antic d’aquest poble. Tot el nucli històric està molt ben conservat i es respira un ambient de temps passats.

Seguiu les marques del GR 4. Després de deixar els camps de la sortida del poble i abans de començar una curta pujada, es veuen unes pedres planes en un petit prat a l’esquerra. Són saleres, pedres sobre les quals es posava sal per al bestiar per complementar la seva dieta.

Antigament, era tanta la importància d’aquest camí que es va empedrar en algunes parts per evitar-ne l’erosió. Hi ha un excel·lent exemple d’aquest treball en el curt tram de pujada ja que l’erosió ha deixat al descobert la tècnica utilitzada. Les pedres no es col·locaven de pla (sortirien del seu lloc amb massa facilitat) sinó que s’enterraven de costat perquè aguantessin millor el pas d’animals i de persones i les inclemències meteorològiques.

El camí surt d’un camp i desemboca en una pista. A l’esquerra s’arriba a l’església de Sant Sadurní de Rotgers. Si aneu justos d’aigua, hi ha una font a uns 600 metres cap a la dreta. Està a peu de pista, després de creuar un torrent. No hi haurà més aigua fins que arribeu a Borredà. Aquesta font bastia d’aigua el mas de la Cirera, avui arrasat. Les obres de condicionament són del segle XVIII.

L’església romànica de Sant Sadurní de Rotgers (segles XI i XII), des de la seva restauració, ha estat inclosa en la xarxa de monuments visitables de la Diputació. Per 2 € (1,35 € els nens i els pensionistes), us donaran una informació molt completa sobre la història i la construcció de l’església. És del tot recomanable. Consulteu els horaris d’obertura.

Seguint la cresta de darrere de l’església, arribareu en un parell de minuts a unes restes de murs adossats a una paret rocosa. Són les restes d’una o dues cases medievals, de la mateixa època que l’església. S’hauria d’imaginar unes cases amb una o dues estances i una teulada d’un sol pendent.

En tornar enrere per iniciar el camí de retorn a Borredà, surt una pista a mà dreta que porta a un extens pla i, a la dreta, les ruïnes d’una casa sobre un petit llom. És la casa del Putxot. Lloc tranquil per descansar i gaudir del paisatge. Cap al sud-oest es divisa a la llunyania la casa de l’Obaga a mitja alçada del bosc, també abandonada.

Cal que seguiu el GR que heu fet de pujada fins al Pontarró on trobareu la cruïlla, a la dreta, amb les marques blanques i verdes que baixen per la banda dreta de la vall del Pontarró, primer a tocar del torrent i després més allunyats. En el collet de Capdevila trobareu unes marques blanques i verdes cap a la dreta que us portarien fins a Vilada pel Pradell i Santa Magdalena de Guardiolans. La vostra ruta segueix per l’esquerra, també amb marques blanques i verdes. Passareu pels camps de la casa de Capdevila i arribareu fins al Pati.

Una vegada trobeu les marques blanques i vermelles del GR 241, cal seguir-les cap a l’esquerra per retornar a novament a Borredà.

Ruta Recomanada per:

Distància 11 Km.
Número de ruta 17
Punt d'inici Plaça Major de Borredà
Zona Borredà
Temps aproximat 4 h.
Senyalització Marques vermelles i blanques fins a Rotgers (GR 4), marques verdes i blanques fins a El Patí i marques vermelles i blanques (GR 241) fins a Borredà.
Aparcament Aparcament públic de Borredà
Bibliografia Catalunya Romànica, volum XII, El Berguedà
Punt de final Plaça Major de Borredà
Altitud màxima 993 m.
Cartografia El Berguedà 1:50.000 de l’institut cartogràfic de Catalunya
Observacions El Consorci de Turisme de l'Alt Berguedà no es responsabilitza dels accidents o danys que puguin patir els usuaris durant la realització d' aquesta ruta així com tampoc de les deficiències de senyalització que, ocasionalment, hi puguin haver.
Població Borredà

A peu

Documentació adjunta

Cultura

Natura

Centra els elements al mapa