• Inici

De Figols a Peguera

figols

avis

El passat històric d’aquest racó del Berguedà ve marcat per l’explotació de les mines de carbó. Recorrent aquesta ruta podreu observar dos elements que manifesten aquesta activitat: les restes de diverses mines i les petjades de dinosaures. Podeu completar la ruta amb la visita al Museu de les Mines de Cercs i aprofundir en el coneixement d’aquest món tan obscur.

Descripció

La ruta s’inicia a la colònia minera de Sant Corneli, des de l’aparcament del Museu de les Mines de Cercs. Heu de marxar per la carretera que passa pel costat de la zona de pícnic amb taules i barbacoes, seguint les marques grogues i blanques del PR 73. Després de caminar un quilòmetre per la carretera asfaltada la deixareu per seguir una pista de terra que marxa per la dreta i que alterna suaus pujades amb trams planers. Després de passar pel costat d’un polvorí, d’algunes cases i de deixar algunes cruïlles, arribareu a les Camanulles, punt on tornareu a arribar venint de Fígols en acabar aquesta ruta. Ara cal que prengueu la pista per l’esquerra.

Després de caminar un quart d’hora aproximadament caldrà que deixeu la pista principal i us desvieu per una altra que marxa per l’esquerra fent un canvi de rasant. Tot seguit veureu les restes d’unes construccions i la boca de la mina del Curro, actualment abandonada, i que mostra el passat minaire de la zona.

Seguint el camí del l’obaga de Fígols passareu per trams de fort pendent i d’altres de més suaus, però sempre amb tendència a anar amunt. Passareu pel Morral, pel coll de Sant Ramon, fins a arribar a la coma de Veça on hi ha un pla amb tres o quatre basses. A la dreta de la segona bassa hi ha el coll. El camí de la dreta és la derivació que uneix aquest PR amb la variant de Fígols al Torrent del Peu de l’Obaga. Vosaltres heu de seguir per la pista de l’esquerra que pujant suaument us portarà fins al coll de la Creu de Fumanya gaudint d’unes interessants perspectives de la serra d’Ensija i de l’antiga mina a cel obert de Vallcebre on hi ha les petjades de dinosaures. A partir d’aquí el camí comença a baixar fins al Pla de la Creu de Fumanya.

En aquest punt s’inicia el retorn pel camí vell de Peguera que us portarà novament a Fígols i al final de la ruta. Cap a l’esquerra el camí porta al poble de Peguera i a enllaçar amb el Camí dels Bons Homes. Si disposeu de temps val la pena arribar fins a aquest poble abandonat i gaudir de la tranquil•litat d’aquesta vall. Per anar i tornar trigareu aproximadament una hora. Si heu decidit arribar a Peguera, una vegada retornats a aquest punt cal que passeu la cadena i prengueu la pista de la dreta, que comença a baixar.  A partir d'ara seguireu el PRC-73-1. Deixareu la casa de la Creu de Fumanya a mà esquerra i començareu a baixar fins al torrent que creuareu per seguir-lo per la seva banda dreta. Arribareu a un punt on trobareu el camí que baixa directament de la Coma de Veça.

Després de deixar diverses pistes i camins a dreta i esquerra arribareu a la carretera asfaltada. Caldrà que l’agafeu cap a la dreta i que la seguiu uns 700 metres, fins al poble de Fígols. A Fígols trobareu l’església i també una font on podreu reomplir les cantimplores per enfilar el tram final de la ruta. Des d’aquí ja només us caldrà arribar fins a la cruïlla de les Camanulles i desfer el primer tram de camí per retornar al punt de sortida de la ruta.

Ruta recomanada per:

Museu de les Mines

Distància 21,5 Km.
Número de ruta 10
Punt d'inici Sant Corneli.
Temps aproximat 6 h.
Senyalització Marques grogues i blanques
Aparcament Museu de les Mines de Cercs a Sant Corneli
Bibliografia Terra de carbó, guia de la ruta minera. Editorial Zenobita.
Punt de final Sant Corneli.
Altitud màxima 1652 m.
Cartografia Rasos de Peguera – Serra d’Ensija 1:25.000. Editorial Alpina.
Observacions El Consorci de Turisme de l'Alt Berguedà no es responsabilitza dels accidents o danys que puguin patir els usuaris durant la realització d' aquesta ruta així com tampoc de les deficiències de senyalització que, ocasionalment, hi puguin haver.
Població Fígols

Documentació adjunta

Cultura

Natura

Centra els elements al mapa