• Inici

dues visions guardiola

sant llorenç prop bagà

avis

Guardiola és un poble relativament modern que deu el seu naixement al ferrocarril.

La presencia humana a la vall però, es remunta almenys fins a l'edat mitjana, com mostra la presencia del monestir de Sant Llorenç prop Bagà.

Aquesta ruta combina un paisatge agrest amb vistes amples de la vall del Llobregat i la intimitat del bosc de ribera en un passeig que es pot fer en mig dia.

Descripció

La ruta comença davant l'ajuntament. En direcció cap a Bagà, seguint les marques blanques i vermelles del GR 4-2, s'agafa el carrer que puja cap al monestir i el cementiri. Si hi voleu pujar per un camí més interessant, en comptes de seguir a l'esquerra pel GR, podeu continuar recte (PR), per la carretera, fins a Cal Frare. Un cop allà, cal seguir cap a l'esquerra les marques del GR 4-2 i pujareu al monestir per  l'antic cami que hi pujava. Val la pena visitar el monestir (trobareu els horaris de visita a l'apartat de cultura d'aquesta web). Al costat hi ha una font arranjada on podreu omplir les cantimplores abans de començar la ruta.

La ruta passa pel costat del cementiri i després continua per la pista cap a la casa del Vilar. El nom ve de Vila i ens indica la presència de pobladors medievals. Efectivament, pels voltants de la casa, hi ha grups de pedres que suggereixen algunes cases, a més del poblat medieval en el proper coll de Llenes. Des de la mateixa casa arrenca un camí que, planejant, entra en un bosquet. A la dreta, una mica més enlaire, es veu un forat revestit de pedres: és l'antiga font de la casa. El camí surt del bosc i les vistes s'eixamplen entre grans roques. Ara es veu, a l'altre costat del riu, el canal que porta aigua a la central elèctrica, prop del túnel de Guardiola. Fins i tot es veu un aqüeducte per franquejar el torrent de l'Abellol. El túnel marca el traçat de l'antic ferrocarril i a sobre hi ha les restes del castell de Guardiola, que vigilava el pas per la vall del Llobregat i la vall de Saldes, en una important bifurcació de camins.

És un tram per gaudir dels canvis de perspectiva. Des de la carretera, ningú sospitaria que aquí hi podria haver un camí. El camí arribat a un coll. Per una banda, continua cap al riu Saldes, on podeu empalmar amb altres rutes senyalitzades; en el mateix coll, es veuen a la dreta les ruïnes d'una barraca adossada a una paret de roca, probablement utilitzada pels carboners que explotaven els boscos propers. La nostra ruta gira cap a l'esquerra i, després de seguir la cresta uns metres, comença una baixada pel bosc que no acabarà fins a arribar a les Cases Noves del Collet, a la carretera.

Es creua la carretera pel pont i, a partir d'aquí, la ruta busca el riu. Aquí, tan a prop de la carretera, sembla impossible que es pugui respirar un ambient tan tranquil. Un camí ample recorre el riu. A l'estiu, hi abunden els ocells i les papallones. És possible veure-hi la garsa reial, volant o pescant. També hi ha bancs per descansar i, a mig camí, un sortidor d'aigua. L'encant es trenca en passar per sota la carretera, però ja estem entrant al poble, a deu minuts del final de la ruta.

Ruta recomanada per:

Hotel Casa Duaner. Vista Exterior

moli del caso

Distància 6 Km.
Número de ruta 20
Punt d'inici Plaça del Ajuntament de Guardiola de Berguedà
Zona Guardiola de Berguedà
Temps aproximat 2 h.
Senyalització Marques verdes i blanques en tot el recorregut (SL)
Aparcament Aparcament de la plaça.
Bibliografia Catalunya Romànica, volum XII, El Berguedà.
Punt de final Plaça del Ajuntament de Guardiola de Berguedà
Altitud màxima 892 m.
Cartografia Moixeró- La Tosa 1:25.000. Editorial Alpina. / El Berguedà 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya.
Observacions El Consorci de Turisme de l'Alt Berguedà no es responsabilitza dels accidents o danys que puguin patir els usuaris durant la realització d' aquesta ruta així com tampoc de les deficiències de senyalització que, ocasionalment, hi puguin haver
Població Guardiola de Berguedà

A peu

Cultura

Natura

Centra els elements al mapa