• Inici

mapa 18

cingles vallcebre

avis

El projecte ruta minera -que agrupa els municipis de Saldes, Guardiola de Berguedà, Vallcebre, Cercs i Fígols - aglutina un esforç per restaurar i donar nous usos a una zona molt castigada per la mineria del carbó, sobretot les explotacions a cel obert. Però tot això gairebé no es veu en la ruta que us proposem. En un itinerari que recorre el Cingle de Vallcebre per sota, d'anada, i per sobre, de tornada, predominen les grans vistes i una ampla mostra del passat de la comarca.

La ruta s'inicia davant de l'hotel restaurant el Jou. Agafem la carretera asfaltada cap al nord. Primer, passem per un paisatge trencat, fruit de l'erosió de la terra tova, però cobert per una vegetació variada. Una zona més pelada a la dreta indica una antiga explotació a cel obert. En apropar-nos a la Torre de Foix -una masia construïda a partir d'una torre de vigilància medieval- i la seva església romànica, el paisatge se suavitza i veiem els antics camps de conreu, avui prats. La carretera inicia un descens, alternant camps i bosc, però sempre amb la paret rocallosa de Vallcebre a l'esquerra. Al final, a la dreta, veiem les cases de cal Clotet i cal Janola, avui centre eqüestre. A l'esquerra, veiem un canal que porta aigua des de la Foradada, durant diversos quilòmetres, fins a fer-la caure per un tub enfront del túnel de Guardiola per fer electricitat. En arribar a la carretera de Saldes, girem a la dreta seguint la carretera i, poc després, a l'esquerra per una pista.

La pista passa per davant de cal Griera. La casa de davant és nova; al darrere es veuen les ruïnes de la antiga. La pista continua fins a un pont, i es puja per l'esquerra fins al Molí de Bosoms. Abans era un dels grans molins de la comarca, però ara en queden poques restes. Amb una mica d'esforç, es veu el forat per on sortia l'aigua a la façana sud. A sobre de la casa, encara es veu la forma de la bassa que emmagatzemava l'aigua que portava un canal des del torrent. El camí puja pels antics camps de conreu i després planeja, creua una clariana i agafa un antic camí de carboners. Encara es veuen unes zones planes semicirculars que eren les places carboneres i, a terra, trossets de carbó vegetal. En un moment determinat, el camí passa pel costat d'unes roques. En aquestes roques hi creix una relíquia de l'era glacial: l'orella d'ós. No l'agafeu ! És una planta protegida. Amb les seves característiques fulles i una flor violeta i groga al juny, li agrada créixer sobre les roques humides i fredes en zones ombrívoles.

El camí, ara de facció nova, s'obre pas per sota la carretera. Tornem a veure per sota el mateix canal que havíem vist a la carretera del Jou, ara a prop del seu inici. El camí surt a la carretera. A la roca, es veu una surgència d'aigua on podreu omplir les cantimplores. En època de pluges, el torrent de la Foradada és bastant espectacular, amb salts entre les roques. Un camí puja pel costat dret del torrent fins a arribar al pont que es veu des de la carretera. Des del pont, mirant cap a Vallcebre, es veu una estructura molt curiosa: és un molí construït per aprofitar un petit forat a les roques. El canal que porta l'aigua corre sobre el mur fins a la bassa que hi ha al darrere. L'aigua després entrava a l'interior del molí i sortia per la gran obertura del mur. Per observar-ho, baixeu pel camí que trobareu abans de creuar el pont.

La ruta comença en la pujada, vorejant el precipici. A poc a poc, les vistes es van obrint, sobretot darrere, cap al Pedraforca. Entrem en una zona de camps i després una ampla pista que ens porta al grau de Sant Climent. Prop del grau, surt un camí senyalitzat a l'esquerra que ens permet baixar amb gran facilitat a la casa de Soldevila i després a la carretera del Jou, enfront la Torre de Foix. El nostre camí continua vorejant el precipici. Les vistes de la vall del Llobregat i cap al nord, el Puigllançada, són espectaculars. Entrem en el naixement d'una pista i comencem un suau ascens cap a la casa de cal Menut. En deixar la pista, entrem en una zona d'enfonsaments càrstics, fissures en el sòl causades pels corrents d'aigua subterrànies. Passeu amb precaució. Veiem una creu, és un petit monument construït en memòria d'un pilot mort quan va caure l'avioneta en què viatjava.

Poc abans d'arribar a cal Menut, les marques ens porten cap a l'esquerra, al grau del Jou. Era un dels passos que permetien franquejar la paret rocosa, però només apte per anar a peu. S'han habilitat unes cadenes que podeu agafar per assegurar el pas. A part de l'estretor, no presenta cap dificultat especial. A sota hi ha la pista que ens portarà de retorn al Jou.

Ruta recomanada per:

hotel el jou

càmping el Berguedà

Distància 10,5 km.
Número de ruta 18
Punt d'inici Hotel El Jou
Zona Vallcebre
Temps aproximat 3,5 h.
Senyalització Marques verdes i blanques (SL) desde l'inici fins el Molí de Bossoms, marques grogues (xarxa de senders) del Molí fins la Foradada, marques grogues i blanques (PR) fins el final.
Aparcament Aparcament del Hotel El Jou
Punt de final Hotel El Jou
Altitud màxima 1211 m.
Cartografia El Berguedà 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya./Rasos de Peguera-Serra d'Ensija 1:25.000. Editorial Alpina./Moixeró - La Tosa 1:25.000. Editorial Alpina.
Recomanacions Si no voleu baixar el grau del Jou, podeu baixar pel grau de Sant Climent i tornar per la carretera. També podeu fer una ruta més curta però igualment espectacular pujant pel grau del Jou i baixant pel grau de Sant Climent.
Observacions El Consorci de Turisme de l'Alt Berguedà no es responsabilitza dels accidents o danys que puguin patir els usuaris durant la realització d' aquesta ruta així com tampoc de les deficiències de senyalització que, ocasionalment, hi puguin haver
Ruta recomanada per: Hotel El Jou - Càmping El Berguedà
Població Vallcebre

A peu

Cultura

Natura

Centra els elements al mapa